Konferencja - Dojrzałość: kontekst celów, zadań i działań edukacyjno-wychowawczych

  • 14 czerwca 2017

Pracownicy Zakładu byli współorganizatorami (wraz z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Chełmnie) Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. Dojrzałość: kontekst celów, zadań i działań edukacyjno-wychowawczych. Perspektywa temporalna organizowanej pod patronatem KNP PAN w Bydgoszczy, 22 maja 2017 r.

Konferencji towarzyszyły obrady plenarne, obrady dwóch sekcji zatytułowanych: Dojrzałość dzieci i młodzieży - ujęcie temporalne i kontekstualne; Dojrzałość dorosłych – zadania, działania, wyzwaniaoraz warsztaty: Dojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci i młodzieży, Dojrzałość pedagogiczna osób dorosłych - świadomość rodziców, opiekunów i nauczycieli dotycząca zagrożeń wobec dzieci i młodzieży.

W konferencji wraz z warsztatami uczestniczyły 74 osoby z 15 ośrodków naukowych + Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Chełmnie, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, psycholog-terapeuta prowadzący prywatną praktykę psychologiczną w zakresie terapii traumy a także studenci studiów stacjonarnych kierunku pedagogika (I i II stopnia - różnych specjalności).

Z kategorią dojrzałości mamy do czynienia na wielu etapach życia człowieka i w różnych obszarach jego funkcjonowania. W nauce wyróżnia się szereg typów dojrzałości, m.in. biologiczną, społeczną, psychiczną, umysłową (intelektualną), emocjonalną, moralną.

Dojrzałość, w wielu kontekstach, należy traktować jako punkt odniesienia, swoisty wzorzec, do którego każdy dąży, choć nie zawsze udaje się osiągnąć jej pełnię. Człowiek w zależności od wieku, poziomu rozwoju, doświadczeń, osiąga różne rodzaje dojrzałości, czyniąc to na swój własny, jedyny i niepowtarzalny sposób. Proces osiągania dojrzałości może być jednak wspomagany i wspierany.

W obszarze naszych zainteresowań znajduje się problematyka dojrzałości człowieka usytuowana w kontekście działań edukacyjno-wychowawczych. To w wyniku m.in. tych oddziaływań stajemy się istotami dojrzałymi, świadomie realizującymi się, osobami zdolnymi do konstruktywnej krytyki i „refleksyjnej afirmacji”. Zamiarem organizatorów jest podjęcie dyskusji i refleksji nad kategorią dojrzałości wszystkich podmiotów biorących udział w procesach opiekuńczych i edukacyjno-wychowawczych – dzieci, młodzieży, dorosłych (rodziców, opiekunów, wychowawców, nauczycieli). Istotne wydają się też być rozważania dotyczące szans, możliwości, barier, ograniczeń i zagrożeń w uzyskiwaniu dojrzałości.

Cele konferencji:

  • zarysowanie różnorakich aspektów kategorii „dojrzałość”;
  • ustalenie istoty i znaczenia sensu edukacji/wychowania do/ku dojrzałości;
  • rozpoznawanie szans, możliwości, barier, ograniczeń w procesie osiągania dojrzałości;
  • rozpoznawanie sposobów odpowiedzialnego edukowania/wychowania do/ku dojrzałości;
  • przedstawienie dobrych praktyk w zakresie odpowiedzialnego edukowania/wychowania do/ku dojrzałości;
  • uchwycenie ujęć temporalnych i kontekstualnych w rozważaniach nad edukacją/wychowaniem do/ku dojrzałości;
  • wskazanie współczesnych wyzwań związanych z edukacją/wychowaniem do /ku dojrzałości.

Obszary tematyczne konferencji:

  • Wielorakie aspekty kategorii dojrzałość;
  • Istota i znaczenie sensu edukacji/wychowania do/ku dojrzałości;
  • Szanse, możliwości, bariery, ograniczenia w procesie osiągania dojrzałości;
  • Sposoby odpowiedzialnego edukowania/wychowania do /ku dojrzałości;
  • Dobre praktyki w zakresie odpowiedzialnego edukowania/wychowania do /ku dojrzałości;
  • Edukacja/wychowanie do/ku dojrzałości w ujęciu temporalnym i kontekstualnym;
  • Współczesne wyzwania związane z edukacją/wychowaniem do /ku dojrzałości.

Kierownictwo naukowe i organizacyjne konferencji:
dr hab. Ewa Kubiak-Szymborska, prof. UKW
dr Ewa Krause
dr Monika Nawrot-Borowska

 

Galeria zdjęć!

 

Pobierz pliki

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
Zakład Teorii i Historii Wychowania
ul. J. K. Chodkiewicza 30, 85-064 Bydgoszcz